bergen en kumarischool - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Saskia, Cindy, Mary, Gertie, Regina en Brigit - WaarBenJij.nu bergen en kumarischool - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Saskia, Cindy, Mary, Gertie, Regina en Brigit - WaarBenJij.nu

bergen en kumarischool

Door: cindy

Blijf op de hoogte en volg Saskia, Cindy, Mary, Gertie, Regina en Brigit

13 November 2009 | Nepal, Kathmandu

hoi daar, ik neem het even over van mary, die is nu aan het proberen foto's erop te krijgen. Na 4 dagen in de bergen gewerkt te hebben, achteraf toch echt wel de indrukwekkendste dagen, hebben we onze rustdag op moeten offeren om terug te rijden naar de kumari school. Weer diezelfde weg terug maar door goed te babbelen op de achterbank, hadden we niet zo goed in de gaten hoe gevaarlijk het af en toe was. Op de kumarischool lagen wij met zijn zessen op een kamer. Op de toch ietwat harde bedden hebben we ons matje gelegd en onze slaapzakken en alle nachten heerlijk geslapen. Vanuit de kumarischool zijn we dus de laatste 4 dagen gaan werken. elke keer bij een ander dorp en dan merk je ook wel een beetje de verschillen bij de mensen. Sommige hebben soms toch wel wat noten op hun zang, maar wij kunnen alleen nood hulp geven. De laatste dag zijn we op de kumarischool zelf gebleven en hebben we nog flink hard moeten werken. Hier kwamen maar liefst 334 mensen naar toe en eigenlijk hadden we het wel een beetje gehad met die ietwat vieze bekjes ( soms nog zacht uitgedrukt) het is maar goed dat we met het schoonmaken wat menthol op ons monddoekje konden doen, anders was stank die vrijkwam bij het tandsteen verwijderen niet te harden. Sorry, de mensen zijn echt heel aardig en gastvrij, daar zullen wij niets verkeerd over zeggen, maar ze hebben niet hetzelfde verzorgingsritueel als wij. Diezelfde avond hebben we met onze nepalese staf ons mooi aangekleed ( iedereen met een mooie nepaleze outfit) en ons afscheidsfeestje gehad. De kindjes hebben mooi gedanst voor ons en we kregen allemaal een mooi kleed kado. Die avond kregen we ook te horen dat we in totaal 1800 mensen geholpen hebben en dat voelt erg goed. Het was niet altijd even makkelijk, we hebben hard moeten werken, maar het is allemaal de moeite dubbel en dwars waard geweest. Gisteren zijn we dus al vroeg met de bus naar Chitwan vertrokken. Hier hebben we met een kano gezocht naar krokodillen, maar die waren niet zo op zoek naar ons en hebben we afgezien van een paar oogjes verder niets kunnen ontdekken. Daarna naar het verblijf van de olifanten, lief die kleintjes die de koekjes uit je hand komen halen oftewel rukken want ze waren namelijk al erg verwend. Daarna hadden we de keuze om te douchen op een olifant en die keuze hebben Regina, Saskia en Cindy met beide handen aangegrepen. Het was echt heel leuk, elke lach werd gesnoerd door een plons water en als klap op de vuurpijl ging de olifant ook nog liggen in het water en vielen we met een nog grotere plons in het water. Na de lunch zijn we met zijn vieren op een olifant op zoek gegaan naar Rhino's ( neushoorn's) en dat is gelukt. Met nog meerdere olifanten jagen ze zo'n beestje op en sluiten hem uiteindelijk in zodat iedereen foto's van hem kan maken. Een leuk hobbelig, maar toch wel enigzins comfortabel tochtje, waar we op de Rhino, 2 herten en veel struiken na weinig wild tegen gekomen zijn.
Diezelfde avond zijn we terug gegaan naar de kumarischool en hebben we daar gegeten. Inmiddels is Toerleday onze vriend geworden en kunnen we al wat verzoekjes bij hem neerleggen. Als je namelijk niets zegt, krijg je 2x per dag dalbath en dat begint op een gegeven moment toch wel een beetje eentonig te worden. Gelukkig wil Toerleday ons graag verwennen en heeft hij al lekkere gebakken aardappeltjes voor ons gemaakt, vegtable noodles en ontbijtjes met gekookte of scrumbled eggs. Je leert hier wel erg waarderen hoe goed wij het op dit gebied hebben. Overigens ook op andere gebieden, maar we zien ook wel dat de mensen hier niet beter weten en ook erg gelukkig zijn. Vandaag dus afscheid genomen van iedereen, best een beetje emo, aangezien je toch veel tijd met deze mensen hebt doorgebracht en echt wel bepaalde gevoelens daar bij hebt. Je maakt in korte tijd zoveel mee, dat is niet te beschrijven en dan is het heel fijn als je betrouwbare mensen om je heen hebt. Nu dus, na een reis van 6 uur aangekomen in Pokhara. Leuk hotelletje met mooi uitzicht op de bergen en het meer. Hier hebben we tot dinsdag om wat te relaxen, tochten te maken in de bergen of langs het meer, iets wat uitdaging te gaan zoeken in bijv. paragliding, maar bovenal gewoon even niets moeten en lekker shopppen. Wat we dus precies gaan doen weten we nog niet, maar met zeker meer mogelijkheid tot internetten als de afgelopen dagen, zal het er vast wel van komen om jullie op de hoogte te houden van onze avonturen. Nog een weekje en dan komen we weer terug in ons koude kikkerlandje ( hebben we vernomen) maar aan de andere kant ook wel weer prima. Op een gegeven moment verlang je weer naar het thuisfront en om al deze mooie ervaringen met je dierbaren te delen.
Tot schrijfs maar weer en hele vele groetjes van ons.
PS; Oh ja, we zijn nog steeds bezig met foto's te plaatsen en hopen dat dit lukt. Een van onze medereizigers heeft het iets slimmer aangepakt en een site op picasa aangemaakt, mochten jullie interresse hebben dan kun je op onderstaande link kijken, echt super mooie foto's
picasaweb.google.com/jannekejobsen

• 13 November 2009 - 12:30

Puck:

Tjeetje meiden wat een hoop ervaringen. Mooi om te lezen dat jullie in een respectivelijk korte tijd zoveel mensen geholpen hebben. Ik geloof best dat jullie alllen een voldaan gevoel moeten hebben.
    Vind het leuk om te lezen dat ook mijn inbreng ( de veiling) meegeholpen heeft om dit meer dan waar te maken.
    Geniet allen van de laatste dagen en vooral van jullie wel verdiende "rust".
    Mary, nog ff en dan ben je weer bij je meiden en die "oude" vent van je. En dan kun je ook weer genieten van de hollandse pot.( drop, stroopwafels en hagelslag) Zoveel als je wilt. En op het feest drinken we een lekkere borrel( flugel???) op het avontuur. Meiden het ga jullie goed. Dikke kus Puck

• 13 November 2009 - 12:34

Yvonne:

echt ongelooflijk om het allemaal te lezen. Echt super wat jullie allemaal doen en meemaken. Ik kan niet wachten om het straks allemaal ´live´te horen. Geniet nog lekker!!!! gr uit barcelona

• 13 November 2009 - 12:50

Sally:

Khad al op het vorige reisverslag gereageerd maar moet het hier toch ook nog even doen. Wwaaawww, wat een verhalen hebben jullie geschreven en waarschijnlijk is dit nog maar een kleine greep uit het hele avontuur. Nou, dametjes, geniet nog van de laatste paar dagen en dan snel weer bij ons...
    dikke knuffel!!!

• 13 November 2009 - 13:11

Dinytonjiminstan:

Hoi Mary en de rest echt super heb de foto's van Janneke bekeken inderdaad geweldig niet te filmen zeggen wij dan.
    Geniet nog lekker en tot volgende week liefs van onsxxxxxxxxxxxxxx

• 13 November 2009 - 13:23

De Buurtjes:

Hoi Cindy en collega's,
    Leuk om weer iets van jullie te lezen. Het zal een hele ervaring zijn. Maak er samen nog een paar mooie dagen van!
    We kijken uit naar jullie terugkomst met al die verhalen.
    Groetjes Dennis, Bianca, Megan en Ruben.

• 13 November 2009 - 14:20

Sylvia:

Ha Cindy en collega's.Geweldig om weer meer van jullie ervaringen te kunnen lezen. Prachtige foto's die ik bekeken heb, voor ons zo onwerkelijk. Geniet nog van de komende dagen en we zien uit naar jullie thuiskomst. Knuffel van ons. Sylvia Tony en kids

• 13 November 2009 - 15:41

Ferry:

Hoi Kitty's Mary in onze mailbox staat een mailtje voor jou met antwoorden op je vragen. Doe niets wat ik niet zou doen, Dikke 000 xxx

• 13 November 2009 - 15:57

Antoniek:

wat maken jullie toch een hoop mee, het is heel bijzonder. Geniet de laatste dagen van jullie verblijf, het is nu vakantie, geniet ervan.

groeten Antoniek

• 13 November 2009 - 16:09

Marloes:

ha lieve Cindy en de rest!

Wat een prachtig verslag!
    Super dat jullie het goed maken...Nog even en jullie komen weer naar ons mooie landje! Maar wel met tal van ervaringen op zak. Blij als jullie er allemaal weer zijn! Succes nog en maak er nog wat moois van de laatste dagen!

liefs marloes

• 13 November 2009 - 16:41

Marion:

Jeetje, jullie hebben echt hard gewerkt, en veel meegemaakt, geniet nu maar lekker van je vrije tijd, ben nieuwsgierig naar de foto's. groetjes Marion

• 13 November 2009 - 18:59

Judith Tacke:

Ha Mary en ook de andere meiden natuurlijk!

Geweldig al die indrukken en ervaringen van zover weg!
    Geniet nog van de laatste dagen....
    Liefs Judith.

• 13 November 2009 - 21:35

Yvette :

Heeeeeee dames!

Wat gaaf om te lezen hoe jullie het daar hebben! Wat een verhalen! En die foto's, wauw! Echt helemaal gaaf! Wat een ervaring moet dit voor jullie zijn. Ik sprak Dorethé net en die vertelde dat jullie (als ik me niet vergis) donderdag weer lekker hierheen kwamen! Het is een hele ervaring maar ik denk dat jullie allemaal wel weer blij zullen zijn om naar Nederland te komen!
    Het is weer lang genoeg geweest en jullie zullen het 'thuis' toch wel heel erg missen!!! (en zei jullie ook!!)
    Ik vind het heel erg leuk om de fotos te zien en om te lezen hoe jullie het hebben!
    Geniet nog van de laatste paar dagen en een goede reis terug allemaal!!
    Heel veel groetjes

• 14 November 2009 - 07:54

Nancy:

Hello lady's,

Wat leuk om weer van jullie te horen.Heel indrukwekkend allemaal.
    Ben ook zo benieuwd naar de foto's.Geniet van jullie laatste dagen en tot snel. dikke kus van nens

• 14 November 2009 - 10:27

Tineke:

Hallo Regina,Brigit,Cindy,Mary,Saskia en Gertie,

Net als iedereen lees ik jullie prachtige verslag. Ik ging alleen "even" kijken naar de foto's van jullie collega janneke op picasa. (het is nu een uur later...)
    SCHITTERENDE foto's!!!!!
    Absolutly amazing....

Geniet ervan,
    Groetjes Tineke

• 14 November 2009 - 10:49

Hester En Marcel:

Tjsonge jonge, 1.800 van die lekkere frisse bekkies gerenoveerd, dat is nog eens een prestatie van formaat. Petje af, om ondanks de toch wat beperkte middelen, tijd en afstanden in een bergachtig gebied zoveel mensen te helpen. Dat zal echt wel een voldaan gevoel geven. Hier aan het thuisfront nemen we daar in elk geval ons petje voor af.
    Mary, nog even speciaal voor jou. Hou je taai meid nog een paar dagen en dan ben je thuis. We denken aan je. Heel veel Liefs Hester en Marcel

• 14 November 2009 - 13:26

Gerjen:

He meiden, maakte me een beetje zorgen of jullie wel terug waren gekomen uit de bergen, je weet maar nooit Berghem?Bergen...scheelt maar een paar letters..fijn dat jullie zo hebben genoten..doe ze allemaal de groeten van me. Ben benieuwd naar de ongecensureerde versie....

Gerjen

• 14 November 2009 - 16:10

Denise:

Prachtige foto's en een geweldige ervaring voor jullie, ben zelfs een beetje jaloers.
    Daaaag lieve Sas tot snel.
    Groetjes Denise